1) Можна спробувати залишитися на загальноосвітній програмі. У Фінляндії, наприклад, взагалі скасували профільне навчання. Звичайно, простіше, коли вже в середній школі зрозуміло, до яких предметів дитина тяжіє. Якщо хлопчик чи дівчинка захоплені точними науками – немає сумнівів, потрібно йти до фізико-математичного класу. Але якщо ситуація не визначена, дайте дитині більше часу, тут примушувати не варто. Учень може зрозуміти, що його цікавить пізніше, коли змінити профіль уже не можна. Тоді варто спробувати індивідуального репетитора або записатися на курси підготовки до ЗНО або ДПА. Головне, щоб дитина отримувала задоволення від навчання.
2) Якщо зараз ваша дитина ще тільки на початку середньої школи – у 6-му, 7-му чиму класах – намагайтеся набрати якомога більше «проб» і спостерігати – відвідайте різні гуртки, лекції. Варто розшукати те, що учню цікаво, у якому напрямі йому хотілося б розвиватись. До будь-якої дитини необхідний індивідуальний підхід. У деяких навчальних закладах поступово підводять дітей до вибору профілю в 5 класі. Це занадто рано. Багато експертів сходяться на тому, що приблизно у 14 років відбувається формування інтересів. Але, якщо учні не виявляють особливих нахилів у середній школі, не варто гарячкувати - інтерес сформується до 9-го класу.
3) Не забувайте про базові предмети. Справа в тому, що не завжди вибір, зроблений у 15–16 років, є остаточним. Тому важливо, щоб у профільному класі добре викладали базові предмети. Є школи, де замикаються лише на тих дисциплінах, які вивчають поглиблено. На все інше не витрачають зайвий час. Але може так трапиться, що підліток, який ще недавно захоплювався історією, вирішить стати математиком, а любитель біології уявить себе майбутньою зіркою журналістики. Важливо, щоб у нього були базові знання, які за зміни профілю можна було б поглибити.
Найголовніше – пам’ятати про свободу вибору і можливість змінити непостійне захоплення. Деякі психологи говорять про зміщення підліткового віку. Розуміння майбутньої спеціальності складається не у 15–16 років, як це було у 70–80-ті роки, а у 19–20. У випадку невизначеності є сенс спробувати індивідуальні заняття з репетитором уже в середній школі. Репетитори Tutor Service допоможуть дитині зрозуміти, до чого лежить душа і, звичайно ж, розвинуть здібності. Ви можете обрати історію, а якщо виявиться, що схильності аналітичного характеру, змінити дисципліну на математику. Головне – розмовляти і слухати.