Блог Tutor Service

Чому шкільне оцінювання не працює?

Школа
Нещодавно Міністерство освіти вирішило змінити систему оцінювання для учнів початкових класів. Тепер замість звичних балів з’являться просто літери, які в еквіваленті означатимуть «дуже добре», «добре» і т.д. До того ж оголошення таких собі оцінок зроблять приватною процедурою, ніяких «Коля – два!!!» на весь клас. Усе це новаторство наштовхує на кілька запитань: «Що кардинально іншого дає конкретно ця система і чим вона принципово відрізняється від попередньої?», і, звичайно ж – «А що не так з балами?».

Уся справа в тому, що часто самим батькам необхідне системне оцінювання і публічне оголошення результатів. Вважайте це компенсацією або ж співвідношенням заслуг і перемог дитини зі своїми. Уявлення, що конкуренція і страх можуть позитивно мотивувати безслідно зникає в той же момент, коли ми чесно відповімо на запитання «Навіщо?». Щоб шкільній адміністрації було легше ранжувати дітей за категоріями, щоб слугувати індикатором успіху або неуспіху учня, щоб підтримувати рейтингову систему. Що ми отримуємо навзаєм – залежність від оцінювання, ототожнення оцінки з «карательним» інструментом, притуплення критичного мислення.

Пора зрозуміти, що в «учнецентричній» школі повинна враховувати багатогранність учня, його загальний потенціал і індивідуальні схильності. Це абсолютно точно позбавляє сенсу ізольовану оцінку за конкретний відрізок матеріалу. За будь-якою «неуспішністю» дитини в певній дисципліні може ховатися безліч факторів: від несформованості або несинхронності роботи різних відділів мозку до глобального страху перед помилкою. Невже поламана самооцінка від низького балу допоможе в цій ситуації? Саме тому в Tutor Service, наприклад, акцентується увага на індивідуальних можливостях дитини і її комплексних навиках. Зрозуміло, що більш прогресивні методи нелегко вводити, коли справа стосується 30 дітей в одному класі. Репетитори Tutor Service послуговуються власними освітніми концепціями, які потенційно можуть пролити світло на ситуацію.

Отже, є три основні компоненти оцінювання:
  1. Формувальне – воно слугує як мотивація. Викладач підкориговує роботу учня і надає зворотній зв’язок.
  2. Підсумкове – оцінка самого навчання, фінального «продукту». Вчитель констатує факти.
  3. Самооцінювання – учень навчається сам аналізувати свою роботу і надавати їй справедливу критику.

В першому випадку викладач чітко формує чек-лист. Наступним кроком буде перевірка матеріалу з допомогою мозкових штурмів або цифрових інструментів. Таким чином легко визначати потреби і індивідуальні цінності учнів, особливо початкової школи. Для перевірки розуміння і засвоєння можна використовувати опитувальник. Він продемонструє, чи дитина розуміє матеріал, над яким працює.

В разі підготовки до ЗНО наші репетитори послуговуються методом «Експертна оцінка». В такому випадку відбувається зворотня ситуація: викладач надає учню матеріал, а той оглядає його з точки зору вчителя і намагається знайти 3 моменти, які його задовільняють, 2, які можна підкоригувати і 1, який варто прибрати. Така методика вчить конструктивній оцінці роботи, а також адекватному заохоченню або ж навпаки критиці.

Вчимося помилятися. Це потрібно не лише дошкільнятам, але й під час підготовки до ДПА і ЗНО, коли ризик поставити не ту літеру здається дитині смертельним. Варто позбавити її від стресу і нормалізувати можливість помилки. Викладач буквально надає учню алгоритм, як помилятися. Дитина повинна знати, як виправляти помилку, як удосконалити роботу і за допомогою власних помилок створити схему, яка допоможе рухатися далі. В разі чого спробуйте вправу «Найбрудніший момент». Дитина повинна подумати і записати у формі рефлексії, що було найважчим моментом при обробці завдання. З чим було важко впоратися, чого не вистачало і яка допомога потрібна.

Головне – будь-який метод навчання повинен викликати у дітей базове почуття комфорту і безпеки, а не страху. В Tutor Service ми створили безпечні умови для того, щоб стимулювати розвиток, пошук і пізнавальні імпульси дитини. На разових заняттях ви переконаєтесь, що заняття з нашими вихователями матимуть у результаті не лише прогрес, а й стрімку цікавість у дитини. І справа зовсім не в категоричному оцінюванні, а в ентузіазмі і симбіозі учня і викладача.