У Міносвіти ніяк не завершаться новаторства на тему ЗНО, тому другий рік поспіль можна складати окремо українську мову або ж і мову, і літературу. Зазвичай вибір залежить від подальших вимог вступу. Але що робити, якщо вступник ще не вирішив, куди саме хоче, а університети винесли різні уиови для вступу – чи варто братись за літературу, щоб потім не в останній момент? Відповімо, що краще не затягувати до переможного кінця і все одно підчитувати. Хоча, якщо довелося раптово передумати, а «Маруся Чурай» навіть не на полиці, репетитори Tutor Service підготували кілька порад.
Зрозуміло, що ідеальний варіант – прочитати всі твори в повному вигляді. Справа в тому, що тести з кожним роком все більш вишукані, іноді з подвійним дном. Тут можуть трапитися не лише головні герої. Варто пам’ятати про другорядних персонажів!Згадайте, з якого твору Василь Порох, Матвій Гвинтовка або Максим Гнідий? Завдання нелегке. Тому знадобляться невеликі таблиці всіх учасників літературного твору. До речі краще за все від руки, адже асоціативна пам’ять тут ох як знадобиться. Втілити таку ідею дуже просто – спочатку напишіть головних героїв, потім другорядних, і врешті стрілочками зазначте, який зв’язок між ними усіма. Так легше згадати і загальний зміст, і контекст.
Ще одна підступна річ – цитати. Щороку кілька завдань передбачають вміння їх аналізувати – відразу говоримо, що зубрити напам’ять не варто. А потрібно згадати одну або кілька ключових характеристик персонажа. Їх краще змальовувати в уяві і чітко тримати образ в голові. Наприклад, опис Івана Брюховецького з роману «Чорна рада»: «Чоловiчок сей був у короткiй старенькiй свитинi, у полотняних штанях, чоботи шкаповi попротоптуванi – i пучки видно. Хiба по шаблi можна було б догадуватися, що воно щось не просте: шабля аж горiла од золота, да й та на йому була мов чужа. I постать, i врода в його була зовсiм не гетьманська». Що тут ключового: «старенька свитина», «шабля аж горіла од золота», «врода… не гетьманська». Щоб не забувати, краще тезово робити нотатки. Вчимо пари!Кілька тестових завдань вимагають з’єднати приналежність твору до конкретного автора. Коли текстів кілька десятків зробити це не так і просто. Тут знову працює асоціативне мислення. Щоб закріпити в голові, що Іван Карпенко-Карий написав «Мартина Борулю», уявляємо Борулю з карпом або каре – зачіски також можна змінювати, але краще нікому не казати. Наші викладачі ще радять зайнятись малюванням і дійсно створити мікс автора і персонажа – візуальне сприйняття працює на краще.
Знаєте, чим цікава література? Її можна обговорювати, можна висловити всі свої болі і переживання за персонажів. На жаль, на уроках не завжди виходить вдосталь обговорити прочитану книгу, саме тому репетитори Tutor Service започаткували свої методики. На курсі підготовки до ЗНО або ДПА викладачі наділяють увагою обговорення історій і персонажів, а не просто вивченню сухої теорії за таблицями і схемами. Варто розуміти і співпереживати, тоді дитина справді без проблем впізнає героя на тестах. Літературу можна полюбити, а наші викладачі з радістю цьому посприяють.