Блог Tutor Service

Конспекти застаріли: що замість них?

Життя
Пам’ятаєте, скільки коштів доводиться витрачати щорічно на зошити і блокноти, які потім в травні заповнені до останньої сторінки відправляються в макулатуру або на «полицю пам’яті»? Навіть не варто рахувати. У деяких батьків всі підвали і шухляди в математиках, історіях України і зарубіжних літературах. А якщо ми вам скажемо, що конспект не настільки ефективний спосіб навчання, і існує хороша альтернатива? Справа в тому, що процес запам'ятовування поділяється на два види: довільний та мимовільний. Довільний, у свою чергу – на логічне (осмислення) та механічне (зазубрювання). Так ось конспекти належать до останнього виду.

Зазвичай ситуація така, що учень не встигає вловлювати логічні зв’язки або обдумати сказане, все, що йому залишається – записати достовірно кожне слово. Це призводить до відсутності фокусування і задіювання винятково механічної пам’яті. До того ж конспектування великих об’ємів матеріалу занадто енергозатратне, на осмислення ресурсів уже не вистачає. Звичайно, в точних дисциплінах записи необхідні, але є спосіб обійти 20 списаних сторінок і онімілі руки.

Американські дослідники та автори книги «Запам'ятати все: Засвоєння знань без нудьги та зубріння» пропонують метод, який називається «пригадування». Після прочитання людина намагається зібратися і, прикривши рукою сторінку, збагнути, про що взагалі йшлося. Можна влаштувати собі невеликий тест за прочитаним чи хоча б виділити з матеріалу те, що можна назвати смисловими опорними пунктами. 

Репетитори в Tutor Service послуговуються методами німецького психолога Еббінгауза. У ході досліджень він з’ясував, що вже протягом першої години забувається до 60% усієї механічно прочитаної інформації, через 10 годин в пам'яті залишається 5% від вивченого. Психологи відкинули конспекти, уважно подивилися на досліди Еббінгауза і запропонували людям інтервальне повторення: перше — відразу ж після прочитання, друге — через 20 хвилин, третє — через вісім годин, четверте — через добу. Метод дієвий, перевірено нашими викладачами.

Якщо все таки доводилося записувати конспект на занятті без обдумування, спробуйте поглянути на нього ще раз і не лінуйтеся виокремити найголовніше. Користуйтесь яскравими маркерами або ще краще – переписати і сформулювати на власний манер. Кілька тез допоможуть орієнтуватися в матеріалі, до того ж ви власноруч створите власну лекцію і без проблем впораєтесь із запам’ятовуванням. До речі Еббінгауз запропонував ще «ефект краю». Суть відкриття полягає в тому, що найкраще запам'ятовуються дані, розташовані на початку або наприкінці тексту. Тому при написанні заміток, намагайтеся найбільш важливий матеріал помістити у вступ та висновок, а прощальну мову можна вставити і всередину.

Зазвичай, коли йдеться про великі масиви інформації, варто включати тіло. Воно допоможе сконцентруватися. На курсах підготовки до ЗНО або ДПА ми радимо не сидіти з книгами на одному місці, а переходити з кімнати в кімнату. Виявляється, зміна місця навчання покращує пам'ять. В одному з класичних експериментів 1978 психологи встановили, що студенти, які вивчали лексику словника в двох різних кімнатах, відповідали на тестах набагато краще, ніж хлопці, які корпіли над словником в одній і тій же вітальні.

Пам’ятайте про те, що найголовніше уникати механіки, ви не повинні заучувати, а мислити. Саме тому в Tutor Service репетитори користуються техніками, які не просто допомагають запам’ятовувати, а й вибудовувати логічні зв’язки. Варто лише відійти від «старих добрих методів» і відкритися новому.